A Goldtimer Alapítvány felújította a Gerle 12-es repülőgépet

A Goldtimer Alapítvány felújította a Gerle 12-es repülőgépetMTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A Goldtimer Alapítvány felújította a Gerle 12-es repülőgépet, amit egy sajtótájékoztató keretében mutattak be a nagyközönségnek.

Tisztelt Vendégünk!
Ezúton szeretnénk meghívni Önt a Goldtimer Alapítvány 2016. augusztus 26-án 11 órakor
a budaörsi repülőtéren (1112 Budapest, Repülőtéri út 2.) megtartandó sajtótájékoztatójára,
amelyen bemutatjuk az alapítványunk által felújított és újból repülőképessé tett oldtimer
Gerle 12-es kétfedelű repülőgépet.

A Goldtimer Alapítvány sajtótájékoztatóján bemutatásra került az újból repülőképessé tett oldtimer Gerle 12-es kétfedelű repülőgép. A rövid ismertetés után lerántották a leplet a felújított gépről, majd egy bemutató repülést tartottak a közönségnek. Lenyűgöző volt látni ezt a régi gépet, amint felettünk manőverezik.

Gerle 12, első repülése Goldtimer Alapítvány (videó)

Repültem a PO-2-es repülőgéppelLöfler Dávid a levegőben, PO-2

A sajtótájékoztatón próbarepülésre is volt lehetőség, amit a megjelent vendégek, sajtósok között sorsoltak ki. Én egy PO-2-es (Polikarpov Po-2.) gépen való repülést nyertem, amit ezúton is nagyon köszönök az alapítványnak! Nagy élmény volt egy ilyen régi repülőgéppel repülni!

Polikarpov Po-2. Budaörs Goldtimer

Budaörs felett a Polikarpov, Po-2. fedélzetén

Budaörs a levegőből is csodálatos! Eleinte kicsit aggódtam, hogy milyen lesz egy kabin nélküli, oldtimer repülőgéppel repülni, de meglepően sima utunk volt. Szinte nem is éreztem a le és felszállást.

Löfler Dávid a levegőben, PO-2

Budaörs felett a Polikarpov, Po-2. fedélzetén

Budapest, 2016. augusztus 26., péntek (MTI) – Felújította a Goldtimer Alapítvány az eredetileg 1932-ben épült Gerle 12-es duplafedeles repülőgép replikáját, amelyet pénteken mutattak be a budaörsi repülőtéren.

A csillagmotorral felszerelt repülőgépet 1932-ben építették, majd több módosítás után 1940-ben leselejtezték. A Gerlékből összesen tíz darab készült, de ezek egyike sem maradt fenn. A tervező, Bánhidi Antal megőrzött tervei alapján 1991-ben újra megépítették a gépet, de több módosítással.
Az “új” Gerlét egy balszerencsés felszállás után kivonták a forgalomból és a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításában kapott helyet. A Goldtimer Alapítvány 2012-ben határozta el, hogy a múzeumban lévő “új” Gerlét felújítja és átépíti úgy, ahogy az 1930-as években gyártották. Annyi módosítás történt, hogy az új verzióba már nem csillag, hanem anyagi okok miatt soros motor került.
Rohács Tamás főpilóta a gép leleplezése előtti sajtótájékoztatóján azt mondta: 1975-ben az akkori Földművelésügyi Minisztériumban találták ki, hogy újra kellene építeni az egyik Gerlét, a munkákat 1980-ban kezdték el és tíz évig tartott. Ezt követően 20 órát, egy átalakítás után pedig újabb 70 órát repültek vele a 90-es években, a gép ezután került a múzeumba.
A Goldtimer Alapítvány három év és 3 ezer munkaóra után készült el a felújítással, a gép most festésében, szerkezetében és repülési jellemzőiben is megfelel az eredetinek.
A Gerle 12-est 1932-ben építették, szárnyfesztávolsága majdnem 9, hossza 7 méter, maximális felszállósúlya 880 kilogramm. Az eredeti 12-est egy Thorotzkai csillagmotor hajtotta, amelyet később egy Siemens egységre cseréltek. A kétüléses gép legnagyobb sebessége 177 kilométer és műrepülésre is alkalmas.

Forrás: MTI

Goldtimer Alapítványhttp://www.goldtimer.hu/

Hozzászólások